Sunday 9 October 2016

Quote of the day

sumber : klik di sini

QOTD hari ini dipetik dari buku oleh Dr.Seuss bertajuk I Can Read with My Eyes Shut! Nama sebenar Dr Seuss ialah Theodor Seuss Geisel. Dr. Seuss merupakan salah satu nama pena yang digunakan oleh penulis yang telah menghasilkan lebih 60 buah buku kanak-kanak. Antara yang terkenal ialah "The Cat in the Hat" dan " Green Eggs and Ham".

Memang diakui, semakin banyak kita membaca semakin banyak ilmu yang kita dapat. Dulu pada zaman kanak-kanak, internet belum wujud lagi. Apa yang ada hanyalah sebuah perpustakaan desa yang menjadi tumpuan untuk membaca buku. 

Di perpustakaan itulah tempat saya mula mengenali watak-watak dalam buku siri Salma, siri Hadi, Lima Sekawan dan lain-lain. Selain itu, saya sangat teruja apabila membaca pengalaman hidup di asrama melalui siri Sekolah Seri Melur dan Sekolah Tengku Asyikin. Apabila saya ditawarkan ke sekolah berasrama , saya tidak berfikir panjang lalu menerima tawaran tersebut. Semuanya gara-gara pengaruh buku yang saya baca. 

Saya berharap agar anak saya juga seronok  membaca buku seperti  saya pada zaman kanak-kanak dulu. Walaupun tidak dinafikan banyak godaan lain seperti youtube, permainan di  internet yang menyebabkan hobi membaca buku bukan lagi minat utama.


1 comment: